tirsdag 5. august 2014

Steinalderbrød

Denne oppskriften har jeg "lånt" (stjålet, red.anm.) fra min mor, men jeg lover å spørre om tilgivelse (heller enn tillatelse) så snart hun kommer hjem fra syden ;)


Dette brødet er så utrolig godt, jeg pleier å steke det, og så fryse det i små porsjonspakker som jeg tar opp hver dag. Brødet inneholder hverken hvetemel eller gjær, og vil derfor bidra til å holde blodsukkeret stabilt, noe som igjen vil holde et eventuelt søtsug unna. Det har også et høyt innhold av fiber, som er viktig for å holde magen i gang.

Du trenger:
• 6 egg fra glade høner
• 1 dl vann 
• 120 g av følgende ingredienser:
- valnøtter
- mandler (eller hasselnøtter)
- solsikkekjerner
- gresskarfrø
- linfrø
- sesamfrø

Jeg pleier i tillegg å hive i en klype maldonsalt, men det er ikke nødvendig.

Blande sammen alle ingrediensene i en bolle med slikkepott (mikser vil bare knuse nøttene, og lage skum i eggene som vil legge seg som en hvit hinne på skorpen!). 

Stekes i brødformer på nederste rille, 160 grader i 50-60 minutter.

Perfekt til frokost eller en enkel lunsj! Her er min favoritt: steinalderbrød med kremost, kalkunskinke og paprika. 






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar